Contact? Bel me
06 44740069

Burn-out

Wat is het en hoe herken je het?

Letterlijk betekent burn-out ‘opgebrand’. Je voelt je opgebrand, de accu is leeg. Draagkracht en draaglast zijn uit balans geraakt. En dan heb je bijna nergens meer energie voor. Dit proces van opbranden gaat geleidelijk en kan verschillende oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld perfectionisme, werkstress of persoonlijke omstandigheden.

Meestal kun je meerdere oorzaken aanwijzen. Je kunt last hebben van allerlei lichamelijke en psychische klachten. Voorbeelden van lichamelijke klachten zijn hoofdpijn, buikpijn, spierpijn, vermoeidheid, weinig energie, slapeloosheid.

Psychische symptomen zijn bijvoorbeeld: concentratieproblemen, neerslachtig, besluiteloos, onzeker, angst- en paniekklachten, emotioneel (huilen, prikkelbaar), laag zelfbeeld.

En hoe kom je er nu vanaf?

Wachten tot je uitgerust bent, je weer energie hebt om de draad op te pakken, en dan van voren af aan beginnen? Waarschijnlijk met een heleboel goede voornemens, om het nu echt anders aan te pakken. Om dat goed te kunnen doen, is het belangrijk je patronen te veranderen. Iedereen weet hoe moeilijk het is om daadwerkelijk anders te handelen, zeker wanneer het om ingesleten gewoontes gaat. Meestal ben je je er niet eens bewust van!

In een coachingstraject gaan we dat dus aanpakken! Het veranderen van die blokkerende/saboterende patronen.  Een voorbeeld van een veel voorkomend patroon is: je zegt altijd ‘ja’ wanneer iemand je vraagt werk over te nemen. Daardoor krijg je teveel werk op je bordje. Onderliggende reden: bang om nee te zeggen, vermijding van conflict, aardig gevonden willen worden

Na het coachingstraject

Al tijdens het coachingstraject zul je veranderingen opmerken bij jezelf. Je wordt je bewuster van je stress en je valkuilen en met welke patronen jij te maken hebt. Door in de sessies deze valkuilen en patronen aan te pakken en oefeningen te doen, zul jij minder stress gaan ervaren, je zult uitgeruster zijn, meer energie krijgen, meer zin om dingen te ondernemen, je voelt balans in je lichaam en met je omgeving.

Je komt niet alleen af van de stress of uit de burn-out, je leert ook je eigen valkuilen herkennen en daarvan weg te blijven.

Ervaar ontspanning en kom in balans door mee te doen met deze oefening (10 minuten)